Elisabeth`s afrikanske verden

Sitter nå i min lille kuskitt-hytte i Koffale.. =)

Wednesday, November 15, 2006

Hjem kjaere hjem!

Det er ikke Norge det er snakk, men mitt hjem i Koffale. Jeg skal hjem igjen. Sitter i Shasamenne igjen, den lille byen foer vi kjoerer inn paa vaar 27 km lange alldeles humpete vei.

Det er en stund siden jeg har fortalt hva som har skjedd. Livet blir ikke alltid slik man forventer det aa bli. Man vet aldri helt hva som skjer. I gaar ble jeg foerst stoppet av politiet, etterpaa var det nesten kraesj i en bil som plutselig kom rundt en litt uventet sving..! Ikke tvil paa kjoere-genskapene mine, jeg er flink =) Men hva jeg mener er at man ikke altid vet hva som skjer. Slik er livet mitt, livet vaart i Etiopia. Det har vaert mye frem og tilbake til Addis fra Koffale. Siden Daniel ikke er helt paa topp ennaa, ble det i all hast til Addis sist mandag, der han har ligget i senga aa blitt tatt godt vare paa. Mens Jorun og jeg proever da aa farte rundt litt! Saa da reiste vi like godt tilbake til Koffale. Skal bli godt aa komme tilbake noen dager. Som jeg sa blir ikke ting som vi planlegger, men da er det ekstra godt aa kjenne at Gud planlegger for oss.

Synest det er kult hva som skjedde sist uke. Paa mandag kl halv tre hadde vi ingen planer om aa dra til Addis, men fem timer senere satt vi der. Daniel hadde nemlig faatt beskjed at han hadde tyfoid feber. Naar vi kjoerte tenkte jeg paa om Gud kanskje hadde en plan med det, men ikke viste jeg. Dagen etter fikk vi hoere at det hadde vaert opptoeyer i Koffale samme dag, mellom kristne og muslimer. Noen med-arbeiderer maatte roemme til naermeste by! Men heldigvis ble det ingen drept! Det er slik som skjer her. Det er ikke direkte kult at det som skjer skjer, men aa se Guds beskyttelse og ledelse vil jeg si er godt. Hvordan Gud kan snu en situasjon hvor Daniel er syk, til noe godt! Det er godt aa kjenne Han!

Elles skal det sies at Elisabeth kan vaere litt lei av og til, vil ikke si at hun har kultursjokk, jeg er fremdelse glad og lykkelig. Men kan jo vaere litt slitsomt naar alle ting er fremmendt! Naar ingenting er slik det pleier aa vaere! Men godt aa ha en som vet hvordan Han kan oppmuntre.

" Frykt ikke du kvinne som er saa hoeyt elsket!
Fred vaere med deg!
Vaer strerk, ja bare vaer sterk!
Da han talte til meg, ble jeg styrket og sa:
Tal. min Herre, fordi du har styrket meg"

9 Comments:

At 3:36 AM, Blogger Annis og Benedicte said...

Elisabeth!
Her er det ogsaa vansklig aa planlegge. Men vi er her, og du er der! Og det er nok for Gud aa ta tak i. Haaper jeg ialleafll, neida, jeg VET det er det. Saa staa paa, og ta til deg orda fra pappa om aa vaere sterk. Jeg er glad i deg!! Hils vennene mine. Klem annis

 
At 12:37 PM, Blogger ragnhild said...

kjære flotte deg!!!
wow, for ei tøff dame!jeg er dypt imponert kjære htebasile!!Jeg ber om beskyttelse for dere, virkelig!

Vær ikke redd!
takk for bursdagshilsen!jeg er glad i deg!

 
At 2:54 PM, Blogger Thomas said...

Hei du! Godt å høyra atte de blir oppmuntra tross nokken tak! Eg syns de e fantastisk knallbra alle sammen! Ja desse uventa svingane du... :)

 
At 12:14 AM, Blogger Janelle said...

aa saa koslig aa fikk en melding fra deg! :) It made me smile! yes things are going well. Hopefully for you too. By the sounds of it the adventures are still happening in Ethiopia- including God's goodness!!! thinking of you!

 
At 4:55 PM, Blogger Thomas said...

Hjertens takk for brevet!! Det satte eg virkelig så stor pris på! Bringte tilbake kjære minner.. :)

 
At 5:51 AM, Blogger Ann Therese said...

Hei Elisabeth:) Hvordan har du det? Nå sitter jeg i leiligheten til May Solveig i Bergen:) Var nettopp på formiddagsmøte i Salem....Traff en jente etterpå som kjenner deg..Hun heter Margareth, og har gått på det samme som deg i England:) Veldig trivelig dame! Skulle hilse så masse fra henne til deg:)
God Jul kjære deg! Glad i deg:) Stor god klem fra Ann Therese

 
At 7:17 AM, Blogger Unknown said...

hei elisabet, håper jula blir go i koffele, eller addis elle rkor du no e..
heie på dikko

 
At 10:03 AM, Blogger ane said...

god jul kjære Elisabeth!! jeg tenker så masse på dere i dag. håper du har det bra. her er 1.juledag, og det er det nok i Etiopia og...=)

Kom tilbe ham Guds under!

tenk at Jesus kom...

sender deg en god klem!

 
At 10:42 AM, Blogger Veig said...

Godt nyttår kjære kjære Elisabeth!!! Håpe du har hatt ei fin jul i Addis! Eg savna dåke masse! Gleda meg sjukt til påska;) Har sendt deg ein mail...veit ikkje om du har fått den.. Eg har fått meg blogg forresten:) Ønske deg alt godt Elisabeth!! Gla i deg kjære venn!! Klemma

 

Post a Comment

<< Home